'Avrupa ile ilişkiler düzelmeden turizmde normalleşme zor'

TurizmGüncel'in ''Turizm bölgelerinde sezon nasıl başladı?'' yazı dizisi; Bodrum, Marmaris, Fethiye, Didim ve İzmir ile devam ediyor. Sorularımızı yanıtlayan turizmciler, 2017'nin bir önceki yıldan görece daha iyi olacağını belirtseler de, Avrupa ile yaşanan sorunlardan dolayı düşen talep ve fiyatların işleri zorlaştırdığı görüşünde...

Savaş Daş/Leyla Durmaz-TurizmGüncel

Görüşlerine başvurduğumuz Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Üyesi Yavuz Torunoğulları, Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, Bodrum Otelciler Birliği Derneği (BODER) Başkanı Halil Özyurt, Güney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB) Başkanı Bülent Bülbüloğlu ve Didim Turizm Derneği (DİTUR) Başkanı Ercüment Alkaner, sezon başlarken bölgelerin durumuna dair sorularımızı yanıtladı.

Mayıs ayı itibarıyla bölgelerde turizmin geçtiğimiz yıllara kıyasla ne durumda olduğunu, bölgedeki otellerin hepsinin açılıp açılmadığını, ortalama dolulukları, personel istihdamındaki durumu, pazarlardaki genel tabloyu, yüksek sezona dönük rezervasyonların tatmin edici düzeyde olup olmadığını ve fiyatların durumunu sorduğumuz otelciler, şu değerlendirmeleri yaptı:

Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Üyesi Yavuz Torunoğulları:

‘’SEZONA UMUTLU BAŞLADIK, MAYIS AYI MUTLU ETMEDİ’’

‘’Fethiye olarak sezona geçen seneden daha umutlu başladık. Ancak mayıs ayının gerçekleşen rakamları ve uygulanan fiyat bizi çok da mutlu etmedi. Genel anlamda bölgedeki doluluklar 2015'teki rakamların yüzde 60'ı civarında. Dolayısıyla hala yüzde 40 gerideyiz.

‘’2017 YILI, 2016’DAN YÜZDE 10-15 DAHA İYİ OLUR’’

16 Nisan referandumu sonrasına dair beklentilerimiz var. Bundan sonra son dakika satışlarının yoğunlaşmasını bekliyoruz. Tur operatörlerinden de bu yönde açıklamalar var. Bunları üst üste koyduğumuzda, 2017 yılının 2016'ya göre yüzde 10-15 daha iyi olacağı yönünde veriler var. Ama bu sayılar artabilir de.

‘’CUMHURBAŞKANI RUSYA GÖRÜŞMELERİNİN BENZERİNİ AVRUPA İLE DE YAPSIN’’

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Rusya ile yaptığı görüşmelerin benzeri Avrupa ile de yapılırsa toparlanma hızlanır.

Yüksek sezon doluluklarımız geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 10-15 daha ileride ama bir belirsizlik söz konusu. Son dakika satışlarının hangi ülkede ne kadar toparlanacağını henüz söyleyemiyoruz. Ama bu yılın 2016'dan daha iyi bir sezon olacağı aşikar.

‘’2015 RAKAMLARINA 2018’DE DÖNERİZ’’

Hedefimiz, doluluk ve gelir anlamında 2015 ile 2016 yıllarının ortasını yakalamak. Bu da 2016'ya göre yüzde 25'lik bir artış anlamına geliyor. 2018'de de 2015 sayılarına tamamen dönmüş oluruz. Bu yıl bizim açımızdan bir ara basamak.

İç pazar özellikle erken rezervasyon döneminde bir durağanlık geçirdi. Çünkü referandum atmosferi ve belirsizlik vardı. Bu yıl, geçen kış aldığımız yoğunluğun gerisinde kaldı. Geçen yıl iç pazar yüzde 40 gibi ciddi büyüme kaydetti. Her yıl böyle bir büyüme gerçeklemeşi de gerçekçi olmaz. Bu sene iç pazarın da yüzde 10 artıya geçeceğini düşünüyorum. Tur operatörlerinin organizasyonları da bu yönde. İç pazarın az da olsa büyüme trendinde olması ülke turizmi ve konaklama sektörü için olumlu bir gelişme.

‘’TÜM İŞLETMELER AÇILDI, İSTİHDAM 2015 SEVİYELERİNE ULAŞAMAZ’’

1 Mayıs itibariyle bölgedeki tüm işletmeler açıldı. Ancak bunun istihdama yansıması 2015 yılındaki gibi değil. Çünkü normalde sezona belirli bir dolulukla başlıyorduk. Bu yıl düşük dolulukla başladık. Ramazan ayının hazirana denk gelmesi de iç pazarın bu dönemde durgun olacğaı anlamına geliyor. Bu nedenle 2015'teki düzeyde bir istihdam sağlanması olası görülmüyor. Bu işin en olumsuz etkisi, devamlılık ve kalifiye personelde kayıp yaşamamız olacak. Zamanında işe başlayamayan personel maalesef sektör değiştirdi ve iki üç sene içinde bunun olumsuz yansımalarını açık şekilde göreceğiz.

‘’DİĞER PAZARLARDAKİ ARTIŞ ANCAK AVRUPA’DAKİ KAYBI KARŞILAR’’

Toplam misafirlerimizin yüzde 52'si Avrupa pazarından geliyor. Siyasi kriz Avrupa pazarında yüzde 40-50 eksiye düşmemize neden oldu. Avrupa son dakika satışları ile dönüş sağlamazsa, diğer pazarlarda ve iç pazarda yakalayacağımız artış ancak buradaki kaybı telafi edecektir. Bu da ancak 2016 rakamlarını korumamızı sağlayabilir. Avrupa pazarında olumlu rakamlar almayı umut ediyoruz.

‘’2018 KONTRATLARINI 2016 FİYATLARI İLE YAPIYORUZ’’

Fiyatlarda ise herhangi bir gelişme maalesef yok. 2017 kontratlarını 2016 fiyatları ile yaptık, hatta 2018 kontratlarını da mevcut fiyatlarla yapıyoruz. Döviz bazında fiyat skalasını yükseltmemiz ve iyi bir konuma gelmemiz, 2020 yılını bulacaktır diye düşünüyorum.

‘’TÜRKİYE’YE DÖNÜŞ ÇOK HIZLI OLUR…’’

Biz Avrupa turizminde yatak ve fiyat olarak dengeyiz. O nedenle Avrupa turizminin de Türkiye'ye ihtiyacı var. Siyasi sıkıntı olmaz, terör, güvenlik ve benzeri sorunlar yaşanmazsa, Türkiye'ye dönüşün çok hızlı olacağını düşünüyorum.’’

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler:

''AVRUPA İLE İLİŞKİLER DÜZELMEDİĞİ SÜRECE...''

''İzmir'deki tesislerin bir kısmı sezona 15 Mart'ta, bir kısmı da 1 Nisan'da başlardı. Ancak bu yıl 15 Mart'ta açanlar açılışlarını 15 Mayıs'a, 1 Nisan'da açanlar ise 1 Haziran'a erteledi. Gelinen noktada bölgede sezon kısaldı.

''EGE OTELLERİ İÇ PAZAR AĞIRLIKLI BİR PLANLAMA YAPTI''

Bu sene Antalya'nın Rusya'dan ciddi bir talep alacağı görülüyor. Ege bölgesinde ise iç pazar ve Avrupa öne çıkıyor. Temmuz ve ağustos aylarında Antalya çok sıcak olduğu için yerli turist ikliminden dolayı Ege'ye yönelecektir. Bölgedeki tesisler de planlamalarını ağırlıklı olarak iç pazara göre yaptılar. 6 milyona yakın bir iç pazar potansiyeli var Ege bölgesindeki tesisler de bu potansiyelden payını alacak.

''REZERVASYONLAR YÜZDE 23 GERİDE''

Şu anda yurt dışından gelen erken rezervasyonlar geçen yıla kıyasla yüzde 23 geride. Bir önceki yılda da yüzde 35'lik bir kaybımız vardı. Öte taraftan bayramlar ve festivaller Ege bölgesini hareketlendiriyor. Avrupa ile ilişkiler düzelmediği sürece Ege'nin dış pazara ilişkin beklentileri düşüyor ve buna paralel olarak sezon da giderek kısalıyor.

''50-100 MİLYON LİRA YATIRIMLA YAPILAN TESİSLERİN 3 AY ÇALIŞMASI EKONOMİK KAYIP''

Dolulukların düşmesi ve sezonun kısalması bir yandan işsizliği tetikliyor bir yandan da kullanılan tedarik ürünlerini azaltıyor. Bu da ekonomiyi etkiliyor. 50-100 milyon lira yatırımla yapılan tesislerin yılın sadece 3 ayı faaliyet göstermesi ekonomik anlamda kayıpları beraberinde getiriyor.

''YÜKSEK SEZONDA İŞLER DEĞİŞEBİLİR''

Şu an itibarıyla bölgeye dönük rezervasyonlarda bir düşüş var ancak yüksek sezonda işler değişebilir diye düşünüyoruz. İspanya ve Yunanistan'daki kapasitelerin dolması bizim için şans. Öte taraftan Portekiz pahalı bir destinasyon ve Hırvatistan da giderek pahalı bir ülke haline geliyor. Avrupa ülkeleri, krizde olan Yunanistan'a borç para vermemek için turisti bu ülkeye yönlendiriyor.

''ALTERNATİF OLARAK TÜRKİYE KALIYOR''

Diğer destinasyonlardaki durum buyken geriye alternatif olarak sadece Türkiye kalıyor. Avrupa ile Türkiye arasındaki dipomatik sorunlar çözülürse, bizim için her şey daha iyi olur. Böyle bir durumda yılı ± yüzde 10 ile kapatabiliriz.''

Bodrum Otelciler Birliği Derneği (BODER) Başkanı Halil Özyurt:

‘YERİMİZDE OTURMUYORUZ’

‘’Bodrum’da dönük talepte iç pazardaki canlılık bu yıl da devam ediyor. Bodrum zaten iç pazarda bir marka, ancak buna güvenip yerimizde oturmuyoruz. Bodrum olarak bir ilki gerçekleştirerek Bodrum Tanıtım TIR’ı projesini başlattık. Mart ayının 20’sinden beri Tanıtım TIR’ı Türkiye’nin tüm şehirlerini gezerek Bodrum’u tanıtıyor. Geçtiğimiz yıl yaşanan 15 Temmuz Darbe Girişimi, iç turizme büyük bir darbe vurmuş, dibi görmüştük. Bu sene Allah korusun bir olumsuzluk yaşamazsak, durumumuzun oldukça iyi olacağını düşünüyoruz.

‘’RUSYA VE UKRAYNA İYİ GİDİYOR, İSRAİL AÇILDI’’

Rusya ve Ukrayna pazarları bu yıl iyi gözüküyor, diğer bölgeler gibi biz de bu pazarlarda geçtiğimiz yıldan daha iyi bir durumdayız. Mavi Marmara krizinden sonra sıkıntı yaşadığımız İsrail pazarı da bu sene açıldı. Nisan ayında İsrail’den 23-24 uçak geldi, bunu daha da arttırmak istiyoruz. Bodrum heyeti olarak mayıs ayı içerisinde İsrail’e bir ziyaretimiz olacak.

‘’AVRUPA GEÇEN YILIN GERİSİNDE, DİREKT UÇUŞ ŞART’’

Ama hepimizin bildiği gibi, bizim en büyük pazarımız Batı Avrupa ve ana pazarımız olan İngiltere. İngiltere’de toparlanma işaretleri olsa da, politik durumdan ötürü Batı ve Kuzey Avrupa’da düşüş sürüyor.

Hollanda, Belçika ve Almanya gibi ülkeler ile Kuzey Avrupa’nın politik durumlardan ötürü hala geçtiğimiz yılın gerisinde olduğunu görüyoruz. Dün Bodrumlu turizmciler ve yerel yönetim olarak TUI, Thomas Cook ve bu pazarlarda faaliyet gösteren online acentelerin temsilcileriyle bir toplantı yaptık ve neler yapabileceğimizi konuştuk.

Burada, bayrak taşıyıcı hava yolumuz Türk Hava Yolları’nın (THY) özellikle İngiltere, İrlanda ve İskoçya bölgesinden olmak üzere, çeşitli ülkelerden Bodrum’a direkt uçuş koyması konusunda bir talep öne çıktı. Bizim bu ülkelerde çok eski misafirlerimiz var, ancak gelmek isteseler de uçuş sıkıntısından ötürü gelemiyorlar.

Bölgemize gelen turist sayısını arttırmak istiyorsak, öncelikle bu işin uçuş ayağını ayarlamamız gerekiyor. Bu beklentilerimiz karşılanırsa, politik olarak önümüze konan engelleri de aşmış oluruz.Bu anlamda çalışmalarımızı sürdürürken, 2017 yılının genel anlamda 2016’dan daha iyi olacağını düşünüyoruz.

‘’TESİSLER NİSAN YERİNE MAYISTA AÇILDI’’

Bodrum’daki tesisler genel olarak nisan ayının başında açılırdı. Bu sene nisan başında açılan oteller olsa da, genel olarak otellerin mayıs ayının içerisinde açıldığını görüyoruz. Mayıs ayı genel olarak çok iyi geçmez, sonraki aylarda toparlanırız diye düşünüyoruz.

‘’ALTERNATİF PAZARLARDA ÇALIŞMALAR SÜRÜYOR’’

Ana pazarlarımızdaki açıkları kapatmak için Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan gibi ülkeler ile Birleşik Arap Emirlikleri ve Kuveyt gibi ülkelerde de çalışmalar yürütüyoruz. İran pazarının durumu da çok önemli. Bilindiği gibi, İran’dan Gaziantep ve Kayseri gibi şehirlere uçaklar kalkarken, kıyı destinasyonlara dönük uçuşlara izin verilmiyor.

‘’ECRİMİSİLLER HİÇ ALINMAMALI’’

Rus uçağı düşürüldükten sonra turizmde yaşanan düşüşü engellemek için hükümete bazı önerilerde bulunduk. Bu anlamda özellikle istihdam alanında önemli destekler veriliyor. Açık olan otellerimiz personel alıyor. Turist gelirse istihdam da büyüyecek, ülke ekonomisi de.

Turizmin ekonomiye katkısını hepimiz biliyoruz, hükümet de bunun bilincinde. Bu yüzden gerekli çaba sarf ediliyor.

Bir diğer destek de ecrimisillerin ötelenmesi oldu. Ancak böyle bir kriz döneminde ötelenmesi yeterli değil, hiç alınmaması gerekiyordu.

‘’DÜŞÜK SEZONA DÖNÜK ÇALIŞMA YÜRÜTÜYORUZ’’

Yüksek sezona dönük tablo, iç pazarda oldukça iyi gözüküyor. Şu anda en büyük amacımız düşük sezon olan mayıs ayının kalanı, eylül ayının ikinci yarısı ve ekim aylarını doldurmak.

Bodrum olarak 26 yurt dışı, 2 yurt içi fuara katılıyoruz. Hem iç pazarda hem de dış pazarda tanıtım çalışmalarımızı hızlandıracağız. Örneğin, Hindistan ve Çin pazarında çalışmalar yürütüyoruz. Bu pazarlar seyahat eden kişi açısından büyük pazarlar, ancak uzak mesafe olduğundan seyahatçileri ülkemize çekmek için daha çok çaba sarf etmek gerekiyor.

‘’FİYATLARDA TOPARLANMA HEMEN OLACAK BİR ŞEY DEĞİL’’

Tüm Türkiye’de olduğu gibi bölgemizde de fiyatlarda gerileme var. Ancak, fiyatlarda toparlanma hemen olacak bir şey değil. Turizm güvenliğin, istikrarın ve huzurun olduğu ülkelerde iyi şekilde yapılabilir. Bizim önce bu ortamı hazırlamamız, Türkiye’ye dönük politik engelleri kaldırmamız lazım. Bunlar olmadığı sürece fiyatları yükseltme şansımız yok. Dünyanın hiçbir ülkesinde bizdeki gibi tesisler bu fiyatlara satıp kar edemez. Oysa bizim tesislerimiz her anlamda rakiplerimizden çok daha ileride.’’

Güney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB) Başkanı Bülent Bülbüloğlu:

‘’AVRUPA’YI KAYBETTİK’’

‘’Türkiye genelinde olduğu gibi, biz de sıkıntılı bir sezona başladık. Marmaris’in en büyük pazarları İngiltere, Hollanda, Belçika, Rusya ve İskandinavya.

İngiltere’de son iki yılda önemli bir kayıp yaşadık. Ziyaretçi sayımız 1 milyon 600 binden, 1 milyon 200 bin seviyesine geriledi. Bu sene pazarın mayıs girişlerinin her zamanki seviyelerde olduğunu söyleyebilirim. Genel anlamda mayıs ayına yavaş başladık ve zayıf ilerliyoruz.

En büyük sorunumuz ise büyük sorunumuz Avrupa’yı kaybetmiş olmamız.

‘’RUSYA VE UKRAYNA AVRUPA’NIN AÇIĞINI KAPATAMAYACAK’’

Hollanda ve Belçika’yı büyük oranda kaybettiğimizi söyleyebilirim. O boşluğu Rusya ve Ukrayna ile kapatmaya çalışıyoruz ama mümkün olmayacak gibi gözüküyor.

Rusya ay başında operasyona başladı. Şu an zayıf gidiyor ancak mayıs ayının ortalarından sonra hem İngiltere’nin hem de Rusya’nın hızlanacağını umut ediyoruz.

‘’İSPANYA VE YUNANİSTAN DOLDU, YÜKSEK SEZONDAN UMUTLUYUZ’’

Özellikle İngiltere’de, rakip ülkelerimiz Yunanistan ve İspanya’nın temmuz ve ağustos ayları için dolduğunu biliyoruz. Bu yüzden bu aylar için beklentimiz yüksek. İngiltere’deki gündeme çok fazla girmememiz ve rakip ülkelerdeki dolulukların çok yüksek olması İngiliz müşterileri 15 gün sonra bu tarafa yöneltecektir. Tur operatörlerinin ilave uçaklar koyacağını ve açığı biraz kapatacağımızı umut ediyoruz.

‘’İÇ PAZARIN ORANI YÜZDE 20’NİN ÜZERİNE ÇIKAR’’

Son 5 senede iç pazarda ciddi bir artış yakaladık ve bu sene iç pazarın  önemi daha da büyük olacak. 5 sene evvel iç pazarın Marmaris’teki oranı yüzde 6-8 civarındaydı, bu oranı yüzde 20’lere çıkarmayı başardık. Bu sene bir sıkıntı yaşamazsak, bayramların etkisi ve otellerimizde boşluk olmasından dolayı bu oranı biraz daha arttıracağımızı düşünüyoruz. Sunduğumuz fiyatlar da oldukça avantajlı ve iç pazardaki operatörlerin ilgisini Marmaris’e çekiyor.

‘’BU KÖTÜ YILLARI AYAKTA KALARAK GEÇİRMEYE ÇALIŞIYORUZ’’

Beklediğimiz büyümeyi yakalamamız otelcilerin ayakta kalabilmesine önemli oranda katkı sağlamış olacak. Bu kötü yılları ayakta kalarak geçirmeye çalışıyoruz, çünkü işimiz çok zor.

‘’TURİZMDE GELDİĞİMİZ NOKTA MAALESEF BU’’

Marmaris’te turizm son 2-3 senedir birinci banttaki otellerden başlıyor, diğer oteller daha sonra açılıyor. Ön bantlar nisan ayında İranlı ve İsrailli turistler ile ve İngiliz Paskalya müşterileriyle açıldı. Diğerler oteller de yeni açılıyor.

Ancak elbette açılmayacak olan tesisler de var. Avrupa’yı kaybettik, fiyatlar çok düşük. Turizmde geldiğimiz nokta maalesef bu. İnşallah 1-2 seneyi böyle atlattıktan sonra o tesisler de açılacaktır.

‘’HİÇBİR OTELCİNİN KAR ETTİĞİNİ DÜŞÜNMÜYORUM’’

Sektörün durumu istihdamı da büyük ölçüde etkiliyor. İşe alım elbette oluyor ancak otel fiyatlarının çok düşük olması bizleri bütçeden daha çok kısmak durumunda bırakıyor. Bu konuda devletin de ciddi destekleri var. Bu desteklerden yararlanarak personel alımına başladık, ileriki günlerde personel alımı artarak devam edecektir. Ama dediğim gibi biz geçen sene olduğu gibi bu sene de sadece ayakta kalmaya çalıyoruz. Hiçbir otelcinin bu fiyatlarla doğru dürüst kar ettiğini düşünmüyorum.

‘’BAKANLIKLAR DAHA ETKİN ÇALIŞMALI’’

Turizm Bakanlığı’nın ve Dışişleri Bakanlığı’nın daha etkin çalışması lazım. Türkiye’deki bu zayıflamanın nedeni güvenlik değil, dünyanın her yerinde benzer sıkıntılar olabiliyor. Bizim çok ciddi imaj problemimiz var imajımızı toparlamamız lazım. Bu konuda Tanıtma Genel Müdürlüğü’ne çok büyük görev düştüğüne inanıyorum. Daha aktif ve etkin tanıtım yapmamız lazım ki bu sene ayakta kalabilelim ve sürdürülebilir bir şekilde önümüzdeki seneyi toparlayabilelim.

Otelciler olarak sadece istihdam desteğinden yararlanıyoruz, onun dışında da sıkıntılarımızı giderek desteklere ihtiyacımız var. İlgili mercilerle görüşüyoruz, ancak henüz atılmış bir adım yok.

‘’TURİZM BAKANLIĞI UÇUŞ KONUSUNDA DEVREYE GİRMELİ’’

Dalaman ve Bodrum olarak en önemli sorunlarımızdan biri de uçak sıkıntısı. Özellikle Dalaman’a dönük iç pazar trafiğinin arttırılması lazım. Dış pazarlara dönük uçuşlar için de aynı durum söz konusu. Bu anlamda THY ve AnadoluJet’ten beklentimiz çok büyük. Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) olarak defalarca kez taleplerimizi dile getirmemize rağmen bir gelişme yaşanmadı. Bu şirketler milli şirketlerimiz ve Türkiye turizminin yukarılara taşınması için destek olmaları gerekiyor. Bu anlamda Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın devreye girmesini talep ediyoruz.’’

Didim Turizm Derneği (DİTUR) Başkanı Ercüment Alkaner:

‘’2016 VERİLERİNİ YAKALAMAK BAŞARI OLACAK’’

‘’Mayıs ayı itibariyle bölgemizdeki küçük oteller hala kapalı, sadece Bakanlık belgeli tesisler açık. Doluluklar ise yüzde 30-35 civarında. Beklentimiz mayıs ayını yüzde 45-50 bandında kapatabilmek. Bu yüzden önümüzdeki 19 Mayıs tatilini iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Haziran ayı ise genel olarak daha iyi görünüyor, daha iyi erken rezervasyon alınıyor.

‘’İÇ TURİZMDE GEÇEN YILKİ İLGİ HENÜZ YOK’’

İç turizmde geçen yılki yoğun ilgi henüz yok. Referandum sonrası ilgi yükselir diye bekliyorduk. İnsanlar bir yandan kendi önünü görmeyi bir yandan da fiyatların düşmesini bekliyor olabilir.

‘’AVRUPA HAREKETLENMEYE BAŞLADI, ÇOK HIZLI GELİŞMELER YAŞANABİLİR’’

Yurt dışı ise hareketlenmeye başladı, İngiltere'den kuvvetli satışlar geliyor.

Avrupa’da çok hızlı gelişmeler kaydedebiliriz. Çünkü yurt dışındaki insanlar da uzun süre beklediler ve avantajı kaybetmek istemeyeceklerdir. Siyasi belirsizlik de ortada kaybolur, olumlu gelişmeler yaşanırsa her şey hızla değişebilir.

‘’FİYAT ANLAMINDA 2016’YI ARARIZ’’

Fiyat ve karlılık anlamında ise geçen yılı ararız diye düşünüyorum. Geçen yıl krizin ilk ayağı idi. Referandum ve belirsizliklerden dolayı fiyatlar oldukça düştü. Aslında asıl kriz şimdi var.

Bölgemizde ileri dönük rezervasyonlar anlamında da belirsizlik hakim. Ön rezervasyonlar geçen yılın yüzde 15 gerisinde. Erken rezervasyon döneminde geçen yılki verileri yakalayamayınca önümüzü net göremiyoruz. Ama dediğim gibi bu durum hızlıca değişebilir. Yatak durumu müsait. Yıl geneli için konuşursak, bizim açımızdan 2016 yılındaki verileri yakalamak başarı olacak.’’